Van niets naar Nisyros
Steven en ik hebben het makkelijk. Wij krijgen ideeën voor spellen binnen en kunnen kiezen wat we willen uitgeven. Vervolgens passen we alles aan waarvan we denken dat het nodig is om het spel beter te maken. Onze auteurs zijn anders. Zij beginnen met een idee en laten vanuit daar een heel spel ontstaan. In onderstaande blogpost vertelt Peter Slaman over de reis die hij heeft afgelegd naar en met Nisyros.
Het idee
De eerste ideeën over Nisyros zijn ontstaan op het eiland zelf. In 2012 zijn mijn vrouw en ik op vakantie naar Kos geweest. Van daaruit kun je een bezoek brengen aan het vulkaaneiland, dat op zo’n 60 km afstand ligt.
Met de boot kom je aan in het mooie plaatsje Mandraki. Daar word je met een bus naar de grootste krater van het eiland gebracht. Onderweg volgt de bus een route omhoog langs de vulkaanhelling en uiteindelijk over de rand naar beneden, de krater in.
Het viel me op dat de hellingen op meerdere plaatsen bewerkt waren. Steeds waren er korte stukken helling vlak gemaakt en voorzien van een stenen muurtje. Vermoedelijk de makkelijkste manier om de stenen een plek te geven na deze verwijderd te hebben van het land. Op de vlakke stukken waren vervolgens olijfbomen geplaatst. Deze trapsgewijze structuur heb ik overgenomen in het spel Nisyros.
De tocht eindigt midden in het eiland. Daar gekomen is het mogelijk om, op eigen risico, in de krater af te dalen.De kraterbodem is bedekt met een rotsachtige laag, waar op verschillende plaatsen gaten in zitten.Als je in deze gaten kijkt, die zo’n 2 meter diep zijn dan zie je een soort witachtige modder, die continu borrelt. Je kunt duidelijk de warmte voelen die uit de gaten omhoog stijgt.
Het eerste spel
Na het concept voor het spel bedacht te hebben heb ik eind 2012 een eerste proefversie gemaakt en ben hiermee gaan testen. De eerste versie was vrij uitgebreid en had 6 grondstofgebieden. Er waren 6 grondstoffen in aanwezig en 6 plaatsen in een kuststrook voor productie en dergelijke.
Een spel duurde ruim 2 uur en was vrij ingewikkeld. Het spel kende geen gebeurtenissen maar je kon de hulp van de goden aanroepen in een tempel bij het dorp met ongeveer dezelfde effecten.
Na een half jaar testen en verschillende dingen aangepast te hebben, heb ik besloten om het spel veel simpeler te maken. Hierbij had ik ook in gedachten dat het spel toegankelijk moest worden voor jongeren vanaf een jaar of 12.
Ik schrapte 2 grondstofgebieden, 3 productieplaatsen en 3 grondstoffen.
Vervolgens was ik prettig verrast omdat het spel direct een stuk makkelijker liep en eigenlijk spannender werd. Aan deze basisstructuur is vervolgens nog 2 jaar geschaafd, waarbij er vooral in de beginfase na iedere test wel zaken naar voren kwamen die slimmer of beter konden. In deze eerste versies bestond het bord uit één geheel en werden de door lava ondergelopen delen bedekt door een stukje rood karton. Na een bezoek aan Steven (de speluitgever) ontstond het idee om uit te gaan van losse onderdelen die omgedraaid konden worden als ze onderliepen. Ook dit werd een belangrijke verbetering voor het spel.
De uitdagingen
Mensen vragen me wel eens of het moeilijk is om een bordspel te ontwikkelen. De grootste uitdagingen bij Nisyros vond ik :
- Het grof moeten snijden van een groot spel naar een veel kleiner kostte me veel moeite.
- In het spel een dusdanige balans te vinden dat het (bijna) altijd spannend wordt of je de doelstellingen wel haalt.
- Een goede tekenaar te vinden voor het grafische werk.
- Om als onervaren spelauteur een uitgever te vinden.
De oplossingen
Ik heb Melchior leren kennen dankzij een gemeenschappelijke vriend van ons, Peter Struijf. Peter en Melchior hadden al eerder het spel Krakow 1325 en op de markt gebracht en Melchior was bereid om ook voor Nisyros het grafische werk voor zijn rekening te nemen. Gelukkig maar, want hij bleek een geweldige tekenaar te zijn.
Steven heb ik leren kennen tijdens een spellenspektakel in Eindhoven, waar hij aanwezig was met een stand van Sunny Games. Alhoewel ik alleen een flyer van Nisyros bij me had, toonde hij direct interesse in het spel, vooral omdat het was opgezet als een coöperatief spel.
Dankzij de steun van vele speltesters die steeds weer opnieuw bereid waren om nieuwe versies van het spel uit te proberen en van commentaar te voorzien is het spel steeds mooier en beter geworden. Een aantal wil ik graag even personlijk noemen. Namelijk:
Hans Goris, Spelvereniging UCP in Leeuwarden, mijn vrouw Francisca en mijn kinderen, Wouter en Arwen.
Verder hoop ik dat de gebruikers van het spel er net zoveel plezier aan zullen beleven als ik gehad heb met het maken ervan.
Speel Nisyros op Noorderspel
Op 24 september zal Sunny Games aanwezig zijn op Noorderspel, waar je Sunny Games kan proefspelen. We hebben ook een speciale aanbieding, waarbij je Nisyros kan voorbestellen, samen met een toegangskaartje. Je krijgt dan 3 euro korting op de winkeladviesprijs en een gratis kaartje voor Noorderspel. Er is maar een beperkt aantal spellen dat op deze manier weggegeven wordt.
Klik hier voor meer informatie.
Vragen aan Peter
Wat wil jij graag vragen aan Peter? Zijn er dingen die je wilt weten over Nisyros of het ontwikkelen van coöperatieve spellen? Laat hieronder je reactie achter.
Max speelt zijn hele leven al spellen. Zijn eerste Sunny Games spel was Max de Kat. En niet veel later begon hij als spellenuitlegger op beurzen. Vele jaren later ontstond er de mogelijkheid om compagnon van Sunny Games te worden. En nu zijn samenwerkingsspellen waar hij mee opstaat en mee gaat slapen.
Geef een reactie