3 manieren om te communiceren zodat je gesprekspartner kan luisteren

Soms hebben we van die prachtige ideeën. En nadat we ze hebben gedeeld met de wereld (of één iemand), komt er weinig enthousiasme terug. In plaats daarvan komen kritische vragen, onbegrip of zelfs boosheid. In plaats van dat we samenwerking creëren, ontstaat er strijd. Wat kan je doen om te zorgen dat je gesprekspartner naar je luistert?

1. Zorg dat de context duidelijk is

Steven en ik overleggen meerdere keren per week over tal van onderwerpen. Eén van de veel voorkomende bronnen van miscommunicatie is als we een onderwerp niet inleiden. Dus in plaats van dat we gelijk met ideeën komen, ronden we het vorige onderwerp af. En dan leiden we het nieuwe onderwerp met één twee zinnen in.

Dus niet:
S: Dus daarom denk ik dat we Max de Kat op scholen moeten aanbieden!
M: Misschien kunnen we een paar van de afbeeldingen uit de Geheime Gang groot uitprinten en meenemen naar kinderdagverblijven.
S: WAT HEEFT DAT MET MAX DE KAT TE MAKEN?!?!?!?!

En wel:

S: Dus daarom denk ik dat we Max de Kat op scholen moeten aanbieden!
M: Goed idee. Wat mij betreft afgesproken. Willen we nog meer over dit onderwerp zeggen?
S: Nee. Dat was alles wel.
M: Dan even over de marketing van Geheime Gang. Ik heb daar een goed idee voor. En ik denk dat het leuk is voor ons en veel van onze klanten.
S: Vertel.
M: Misschien kunnen we een paar van de afbeeldingen uit de Geheime Gang groot uitprinten en meenemen naar kinderdagverblijven.

Cadeautje

Zie context geven alsof je een cadeautje inpakt. De beleving van een cadeau wordt onder andere bepaald door waar het in zit.

Voor mij persoonlijk heeft het soms iets omslachtigs, want ik snap de context van mijn eigen verhaal al. Maar als ik wil dat mijn gesprekspartner naar me kan luisteren, dan moet ik wel eerst zorgen dat hij/zij klaar is om te luisteren.

2. Gebruik dezelfde communicatiestijl als je gesprekspartner

Iemand die rustig en berekenend praat, luistert vaak minder graag naar een overweligende ideeënmachine. En iemand met de energie van popcorn, vindt het moeilijk om te luisteren naar iemand die de tijd neemt en details benadrukt. En één van de mooie dingen van mens zijn, is dat je zelf je energie kan kiezen. Dus door de energie van je gesprekspartner te matchen, kan de ander beter luisteren.

Er is op internet heel veel te vinden vanuit allerlei theorieën. Volgens mij is er niet één die per se beter is dan de andere, maar gaat het er meer om dat je het bewust inzet. Dus oefenen, oefenen, oefenen. En simpelweg vragen wat er werkt voor je gesprekspartner.

3. Geweldloze communicatie of verbindende communicatie

Non Violent Communication is een manier van communiceren waarin je praat volgens een stappenplan. Door elk onderdeel te benoemen, houd je je gesprekspartner betrokken. Het is een methode die we bij Sunny Games gebruiken om meningsverschillen te bespreken. Het werkt volgens vier stappen:

  1. Observaties
  2. Gevoelens
  3. Behoeftes
  4. Verzoek

Je begint vanuit feiten, de observaties. Want over wat je ziet, kan je geen meningsverschillen hebben. Zodra je het eens bent over de observaties, vertel je wat je gevoel daarover is. Vanuit daar breng je het terug naar behoefte, wat is het wat je nodig hebt voor een goede samenwerking. En je sluit af met een verzoek. Dan is er de mogelijkheid voor jullie samen om te groeien.

Afhankelijk van waar je staat, zie je een 6 of een 9

Dit gaat al voorbij observeren. Beide personen geven betekenis aan wat ze op de grond zien liggen.

Een voorbeeld ervan is als volgt:

“Je bent later thuis dan we hadden afgesproken (observaties). Ik ben daar verdrietig over, want ik had erop gerekend dat we iets samen zouden doen (gevoelens). Het is voor mij belangrijk om helderheid te hebben in hoe ik mijn tijd besteed (behoefte). Mocht zoiets weer gebeuren, wil je me dan even bellen? (verzoek)”

Natuurlijk hoeft de ander het er niet mee eens te zijn. En dan kan je samen bespreken wat wel zou werken.

Maar dat is nog niet alles!

Wat doe jij om te zorgen dat je communicatie goed gaat? Ben je er bewust mee bezig? Of laat je dingen op zijn beloop? Mocht je nog iets hebben waar wij van kunnen leren, dan horen we dat maar al te graag! Laat hieronder een reactie achter.

Eén reactie op “3 manieren om te communiceren zodat je gesprekspartner kan luisteren”

  1. Monnik Giel schreef:

    Veel drama en emoties kunnen vermeden worden door te vragen naar de motivatie van diegenen die ‘problemen’ veroorzaken.
    Zo vaak mogelijk je motivatie duiden maakt acceptatie veel makkelijker en voorkomt veel lijden.
    Persoonlijk heb ik dit geleerd via het boeddhisme waar de motivatie waarom je iets doet het allerbelangrijkste is omdat we het resultaat nooit volledig in de hand hebben, onze motivatie daarentegen kunnen we volledig controleren.
    Warme groet,
    monnik Giel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *