De andere kant van de wereld bereiken: Chili

Op Spiel kwamen Steven en ik Pablo Céspedes en Víctor Hugo Cisternas van Ludoismo uit Chili tegen. Zij hebben een verhaal over hoe coöperatieve spellen hen hebben geïnspireerd in hun eigen werk.

Hugo (left) and Pablo (right) showing one of their own titles in our Booth at Spiel.

Victor (links) en Pablo (rechts) laten één van hun eigen spellen zien in ons kantoor op Spiel.

Een aantal weken geleden bezochten we de spellenbeurs Spiel in Essen. En tussen de overweldigende hoeveelheid spellen op de beurs, werden we aangetrokken tot één specifieke stand. Want daar hadden ze een aantal titels die we altijd op prijs hebben gesteld en al heel lang bewonderen. Het waren de spellen van Family Pastimes in de stand van Sunny Games. We vroegen er meteen naar en mochten ons gelukkig prijzen toen we Max en Steven ontmoetten en een goed gesprek hadden over coöperatief spellen spelen voor een betere wereld.

Victor en Pablo herkenden Max de Kat en De Geheime Gang. Twee spellen oorspronkelijk uitgegeven door Family Pastimes.

Onze relatie met de spellen van Family Pastimes gaat terug naar 2003. Toen waren we nog twee studenten, enthousiast over bordspellen. In die winter vonden we een grote schat in een kleine boekenwinkel in Santiago: de spellen Mazen van de Tijd, UFO en Warp & Woof. Tijdens dat jaar hebben we ze gespeeld tot we niet meer konden met onze vriendengroep. Het was voor ons de eerste keer dat we samenwerkingsspellen speelden en het veranderde onze manier van denken. We waren onder de indruk van hoe interessant het was om een gezamenlijke uitdaging te hebben, in plaats van tegen elkaar te strijden. Onze referenties tot op dat moment waren de klassiekers van de massaconsumptiemarkt en wat rollenspellen. Die rollenspellen waren nog onze favorieten, waar onze onbewuste interesse in samenwerking al in doorklonk, maar dan door gezamenlijk verhalen te vertellen.

Mazen van de tijd. Eén van de spellen die ze in Chili konden vinden.

Een aantal jaar daarvoor, rond 2001, hadden we een eigen bordspel ontworpen. Het had een competitieve structuur, waarin elke speler een geheim doel heeft, maar in de praktijk maakte het niet uit. Want meerdere spelers kunnen gelijkertijd winnen en door de manier waarop het spel zich ontwikkelt, maakt het ook niet uit wie er wint. Aan het einde van het spel moet je namelijk een gezamenlijke vijand verslaan.

Dit spel, genaamd Libertas, is uitgegeven door een Chileense non-profit Fundación Ideas, met als doel om onderwerpen als mensenrechten, geweldloosheid en anti-discriminatie onder de aandacht te brengen. Onze zoektocht tijdens het maken van dit spel, werd een stuk makkelijker nadat we de spellen van Jim Deacove hadden gespeeld. We voelden een diepe verbinding met wat hij aan het doen was en het zorgde voor een enorme waardering voor de spelauteur.

Snel daarna renden we naar de winkel en vroegen we of ze andere titels hadden. Ze hadden nog maar één doos: Eagle Eye Agency. Toen later de winkel haar deuren sloot, stuurden we een brief (ja, traditionele papieren briefpost) naar Family Pastimes in Canada. Die werd enorm liefdevol beantwoord en er zat een catalogus bij. We brachten vele middagen ermee door. We wilden elk spel spelen en fantaseerden over hoe de spellen zouden werken. Naarmate de tijd verstreek en onze carriere vorderde, ontstonden er ook een aantal prototypes van bordspellen, die waren geïnspireerd op de ontwerpen van Jim.

In 2008 beslisten we om onze roeping tot spelontwerper officieel te maken. We richtten de uitgeverij Ludoismo op en lieten ons inspireren door de productie van Family Pastimes. Een semi-industriele (of dus semi-vakmanschap) werkomgeving. We werkten hard en kochten machines waarmee we elk spelonderdeel en elke doos zelf konden maken. We dachten meerdere malen aan de mogelijkheid om een stage te gaan doen in Canada, om te leren van hun processen en advies in te winnen. Maar de afstand was te groot en ons budget was schaars. Een aantal jaar geleden benaderden we Jim opnieuw om een manier te ontdekken om zijn spellen naar Chili te brengen, zodat ook anderen zijn visie op spellen spelen zouden kunnen begrijpen. Toen zijn we er niet uitgekomen, maar de ambitie is er nog steeds.

De jaren zijn voorbijgegaan. Ludoismo is getransformeerd in een kleine, maar betrouwbare uitgever en de productie is nu uitbesteed. Wij focussen ons op ons werk in speldesign en -ontwikkeling. We hebben een aantal ups en downs meegemaakt, geëxperimenteerd en geleerd van onze fouten. We gaan door met werken met Family Pastimes en Jim’s ontwerpen als inspiratie. We hopen binnenkort zijn spellen voor een Chileens en Zuid-Amerikaans publiek te kunnen presenteren. Altijd met het doel om vreugde te brengen en de relaties van mensen te versterken. Zo helpen we op onze manier een klein beetje om een mooiere wereld te creëren.

4 reacties op “De andere kant van de wereld bereiken: Chili”

  1. Jörg schreef:

    Hi Max,

    very nice story, but I cannot see the pictures…

    Nice day
    Jörg

  2. Jörg schreef:

    pictures are fine now 🙂

  3. Wim schreef:

    Mooi verhaal! Leuk om over jullie collega’s van ver over de wereld te horen, en vooral ook hun achterliggende gedachtengoed! Het lijkt me tof om een van hun spellen een keer met jullie te spelen. 🙂

  4. Twanneke schreef:

    Daar sluit ik me helemaal bij aan! Mi allegro mucho!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *