Leren door te ervaren. Daar zijn spellen voor.

Je hebt vast wel eens gehoord dat Monopoly is ontwikkeld om de gebreken van kapitalisme aan te tonen. Of dat ook echt de boodschap is die kinderen mee krijgen is de vraag. Maar het laat iets interessants zien: In spellen doen we ervaringen op en daar leren we van. Sterker nog, mensen leren meer van ervaringen dan van praktisch alle andere leermethoden.

De leerpiramide

De leerpiramide van Edgar Dale (cone of experience) laat dit mooi zien. Dat wat we alleen lezen, onthouden we minder goed dan dat waar we ook oefeningen over maken, discussies over hebben of ervaringen in hebben.

Spellen creëren een veilige omgeving om fouten in te maken en zo snel te kunnen leren. Dat gaat beter in situaties waarin leerlingen snel de gevolgen van hun acties kunnen ondervinden.

Het coöperatieve bordspel Pandemie is in onderzoek ingezet om samenwerking te ontwikkelen. Hoe cool is dat?

Wat leer je van een spel?

Als je weet wat er te leren valt in spellen. Welke ga je dan spelen? Wij horen met regelmaat terug van hoe ouders hoe fijn coöperatieve spellen zijn en dat het spelen ervan de sfeer in huis verbetert.

In onderstaande TED talk (mijn persoonlijke favoriet) legt Jane Macgonigal uit wat de potentie van (video) games is en hoe we onbedoeld hele generaties hebben opgeleid in … wat er in een spel te leren is.

Hoe leren jullie thuis?

Naast het spelen van spellen. Wat zijn dingen die je zelf kan doen om bepaalde lessen mee te geven? We zijn heel benieuwd om van je te kunnen leren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *