• Nederlands

Talenten benutten

Als we allemaal willen doen waar we het best in zijn, moeten we kunnen samenwerken.

Lian Soetekouw werkt met kinderen als Remedial Teacher. De kinderen moeten natuurlijk het schoolprogramma halen en Lian brengt ze weer op het juiste niveau. Daarnaast kijkt ze (onder andere met spellen) naar waar de echte interesses en talenten van de kinderen liggen om ze daarin te laten uitblinken.

Elke week werk ik op woensdagochtend twee uur samen met Lian Soetekouw. Het is de tijd waarin ik onder andere deze blogs schrijf. Lian is remedial teacher en coach. Ze gebruikt onze spellen en andere spellen in haar werk om leerlingen te motiveren en om talenten te ontdekken. Zij schreef onderstaand verhaal over de verbindende kracht van samenwerking.

Van coöperatief spel naar coöperatief werken?

Talenten ontwikkelen

De laatste jaren verschuift binnen het bedrijfsleven het accent van het verbeteren van de middelmaat naar het stimuleren van potentie. Talentmanagement lijkt het toverwoord voor beleidsmakers binnen bedrijven en organisaties besteden veel geld en moeite aan het ontdekken en ontsluiten van talent. Ook in het onderwijs groeit langzamerhand het bewustzijn dat er ruimte moet zijn voor talentontwikkeling. De samenleving heeft immers behoefte aan goed opgeleide en gespecialiseerde professionals.

Talenten tot hun recht laten komen

Een talent ontwikkeld hebben is één ding. Maar Is het uiteindelijk niet zo dat het resultaat van alle werkinspanningen afhankelijk is van de samenwerking tussen professionals? Hoe meer mensen hun eigen talent ontwikkelen en een eigen specialisme hebben, des te meer zijn ze afhankelijk van het specialisme van een ander. Als de één fulltime werkt als programmeur en in zijn of haar vrije tijd apps ontwikkelt, zal er iemand anders moeten zijn die deze apps aan de man brengt. Als in een organisatie één het creatieve brein is, zal er ook iemand moeten zijn die financiën of procedures beheert. Daarnaast zie je dat veel organisaties ten behoeve van een optimaal organisatieproces taken scheiden. Zo kan er sinds een tijdje in veel cafés en restaurants niet meer bij dezelfde persoon en besteld en afgerekend worden.Een heel mooi voorbeeld van taakverdeling gekoppeld aan een ultieme samenwerking is de pitstop in de formule 1.

Verdeling in beroepen bestaat al sinds we uit het jagers en boeren tijdperk zijn. Het is een volkomen logische stap in ontwikkeling vanuit het perspectief dat ieder mens uniek is en tegelijkertijd een soort kuddedier is. Mensen hebben elkaar nodig en vullen elkaar aan. Dat neemt alleen maar toe wanneer talenten verder ontwikkeld worden en kennisniveaus verder uit elkaar komen te liggen. Toenemende specialisatie vraagt meer overleg.
Mensen moeten dus kunnen samenwerken om als mens te kunnen floreren en om zowel persoonlijke als gezamenlijke doelen te kunnen verwezenlijken. En dat is nu precies wat je in een coöperatief spel in de praktijk brengt.

Coöperatief spel voor het verbinden van talenten

Sommige coöperatieve spellen hebben ook verschillende rollen (talenten) die allemaal belangrijk zijn voor het gewenste eindresultaat. Een voorbeeld hiervan is het spel Antarctica. Ook bij een spel als Pandemie, waarbij de deelnemers vanuit verschillende rollen bijdragen aan allerlei ziektes de wereld uit te bannen. Bij Nisyros wordt de ene speler meer getroffen door het lot dan de ander. Toch moeten voor het winnen van het spel alle mensen van het eiland gered worden. Samenwerken moet dus.

Ook bij spellen waarin alle kansen en rollen gelijk zijn, levert goed overleg meer kans op het winnen van het spel. Alle inzichten en vaardigheden van de deelnemers worden immers gecombineerd. Kinderen leren zo ook spelenderwijs al in vroeg stadium samen te werken.

  • Ze leren dat ze soms een rem op hun eigen gedrag moeten zetten omdat dit niet bijdraagt tot het gemeenschappelijke doel.
  • Tijdens het spel worden ze door de andere deelnemers aan het gemeenschappelijke doel herinnerd zodat ze doelgericht gedrag oefenen.
  • Ze leren ook hun boodschap zo over te brengen dat anderen het snel begrijpen.
  • Door terugkoppeling van anderen leren ze op zichzelf te reflecteren en worden zich bewust van hun (favoriete) rol of vaardigheid in een groep.

Allemaal kennis en vaardigheden die van belang zijn voor het goed kunnen samenwerken in het professionele leven.


Dankjewel Lian. Het is altijd mooi om te zien hoe anderen met samenwerking bezig zijn. En we herkennen deze boodschap heel erg. Heb je een vraag aan Lian of wil je jouw ervaring met talenten en samenwerking delen? Laat het ons weten in een reactie.

Eén reactie op “Talenten benutten”

  1. Hans Nusink schreef:

    Heel inspirerend om dit te lezen. Ik zit in verschillende clubs waar we in samenwerking bezig met de ontwikkeling van die organisatie. Verrassend hoe mooi we dan samen stappen zetten. Hoe het met de inzet van de verschillende talenten zit, daar ben ik me niet zo bewust van. Dus een mooi aandachtspunt. Bewustzijn hierop.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *