The making of Nocturnally

 

Hoi! Wij zijn Anno en Davita, de makers en bedenkers van Nocturnally. Het verhaal van Nocturnally begint bijna een jaar geleden, toen we bedachten om samen een spel uit te brengen. In de komende nieuwsbrieven nemen we je mee langs dit proces, in vier delen.

 

Hoe verzin je het?

Op een avond besloten we gewoon te beginnen, zonder al te veel verwachtingen. Davita plakte een stuk of tien A4’tjes aan elkaar en we begonnen alle ideeën die in ons opkwamen op te schrijven. Van een spel waarin je je eigen planeet inricht, tot gravende gordeldieren, tot een soort domino met verstopte spoken. We kwamen al snel tot de conclusie dat we een coöperatief spel wilden maken, want dan wint iedereen. En omdat we het spel simpel wilden houden, landden we uiteindelijk op een coöperatieve variant van memory.

Nu we de basis van het spel hadden bedacht werd het tijd voor het echte werk: Davita maakte de illustraties, Anno ging de spelregels bijschaven en testen. Soms ook met zijn broertje en zusje, die je op het plaatje hieronder ziet.

 

Van concept tot stapels spellen

Na een tijd van illustreren en testen, konden we eindelijk beginnen met de fysieke vormgeving van het spel. We besloten een kleine oplage te drukken: 75 spellen in totaal. Elk van die spellen had drie onderdelen die gedrukt moesten worden. 25 kaartjes van stevig karton, een ronde klok met een draaibare wijzer en een speldoosje. Een spelregelboekje hadden we niet, want alle spelregels stonden op de achterkant van het doosje.

We dachten aan het begin dat het best simpel zou zijn om een memoryspel te drukken, maar dat viel flink tegen. Davita heeft avonden lang, soms samen met Anno, achter de laptop gezeten om alle onderdelen bij elkaar te sprokkelen en om de juiste drukbestanden van de illustraties te maken. Na een paar proefdrukken om de juiste materialen te vinden kwamen we uit op vier verschillende bedrijven die elk een apart onderdeel van het spel hebben geleverd. Na een dag lang de doosjes vouwen, kaartjes sorteren en draaipijltjes vastmaken stond de eettafel vol met spellen.

 

Sunny Games wil samenwerken!

Ons spel was eindelijk uit! De oplage van 75 stuks ging er snel doorheen (en is inmiddels helemaal uitverkocht). Davita verkocht het spel op haar webshop, en kreeg een onverwachte bestelling binnen: Sunny Games. Davita herkende de naam van spellen die zij vroeger speelde en belde direct Anno. We durfden het eigenlijk niet te hopen, maar wat als Sunny Games ons spel zou willen uitgeven!?

Een tijdje later belde Steven om te zeggen dat hij het spel erg leuk vond, en het er graag een keer met ons over wilde hebben! Een paar dagen later kwamen we bij elkaar op Zoom, het gesprek begon met het trekken van inspirerende dierenkaartjes. Steven had een kaartje met een wit konijn dat naar de volle maan kijkt. Daarna hebben we het inhoudelijk gehad over hoe we het spel bedacht en gemaakt hebben. Steven vertelde dat er misschien ruimte was voor Sunny Games om het uit te geven, maar hij kon nog niks beloven. Een paar mailtjes later werd het duidelijk: Sunny Games wilde samenwerken! Het witte konijn is trouwens in een uitbreiding van Nocturnally terechtgekomen. Hoe dat is gebeurd, lees je in de volgende nieuwsbrief!

Van Dierennacht naar Nocturnally

Na een aantal Zoomvergaderingen zijn we de samenwerking echt begonnen door met iedereen die betrokken is bij het ontwerp van het spel samen te komen in Amsterdam.

Even voorstellen: linksboven aan tafel zit Steven, de eigenaar van Sunny Games, en rechtsboven zit Cynthia,de grafisch vormgever van het spel. Davita had maankoekjes gebakken en samen maakten we een plan om ons spel uit te geven. Een van de eerste dingen die veranderde was de titel van het spel: Dierennacht. Het spel wordt namelijk uitgegeven in negen talen, dus een Nederlandse titel was niet handig. Anno bedacht een Engelse titel, Nocturnally. Een combinatie van de woorden Nocturnal, wat ‘nachtelijk’ betekent en Ally (bondgenoot). Bovendien zit het woord ‘turn’ (beurt) er ook in verstopt. En er zit een C in, zodat we de maan in de titel konden houden!We hebben ook twee uitbreidingen gemaakt op het spel. Op de tekening zijn we een prototype van de uitbreiding met het witte konijn aan het spelen.

Een paar maanden en een heleboel illustraties en prototypes later was het zover: 166 dozen met 3000 spellen werden geleverd en eindelijk hadden we Nocturnally in onze handen! We hopen dat jullie er net zoveel plezier aan zullen beleven als wij!

Groetjes,

Anno en Davita

P.S. Als je meer van Davita’s illustraties wil zien, ga naar davitasinke.nl!

Nocturnally bekijk je hier

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.