Wanneer ben je een winnaar?

Wanneer ben je een winnaar? Stel je deze vraag aan kinderen dan zal het antwoord wat het meeste gegeven wordt zijn: Wanneer je gewonnen hebt! Als je het snelste bent, of als je de beste bent. We leven in een maatschappij waarin uitblinken en opvallen gemotiveerd wordt. Op school krijgen de uitblinkers bijvoorbeeld een sticker. Tegelijk is het ook wel een stukje natuur, de sterksten overleven en overwinnen. De bekende survival of the fittest, een term die we allemaal nog wel kennen vanuit de schoolbanken.

Maar ik stel de vraag nog eens; Wanneer ben je een winnaar? Ben je de sterkste als je als individu overwint? Of getuigd het juist van kracht als je weet samen te werken en als groep weet te winnen? Alleen ben je misschien het beste in iets, of een aantal dingen. Maar nooit ben je het beste in alles. In een team kan je altijd meer dan als je alleen bent. De kans van overleven en overwinnen is dan uiteindelijk altijd groter.

Lerenderwijs spelen

Spelenderwijs leren, of lerenderwijs spelen; beide zijn goede manieren om op een leuke manier inzichten te krijgen. Soms voelt leren aan als spelen, en spelen vormt weer de basis voor leren. Onderschat “gewoon” spel niet. Wat jij als ouder, opvoeder of professional misschien als normaal spel ziet, is voor kinderen een belangrijke grond om te leren. Iets mag best ogen en aanvoelen als plezier. Een kind hoeft niet door te hebben dat er iets geleerd wordt. Maar in alle handelingen valt er wel iets te leren.

We hebben als mensen zoveel ontwikkelingen door te gaan. Niet alleen kinderen trouwens, ik geloof niet dat mensen ooit uit uitgeleerd zijn. De bekende sprongetjes houden wat mij betreft niet opeens op als een kind naar school gaat. Maar dat is misschien stof voor een ander artikel. Het is hoe dan ook goed om je hersens te blijven prikkelen, voor zowel jong en oud.

De kracht van coöperatieve spellen

Alles tezamen brengt me bij de kracht van coöperatieve spellen. Het antwoord op de vraag: “Wanneer ben je een winnaar?”, is dan veel interessanter. Niet als je alleen de beste, snelste of eerste bent. Nee de kracht zit in het samenwerken. En dat is niet makkelijk! Maar doordat het spelenderwijs geleerd wordt is het heel belangrijk om vaker dit soort spellen te doen en aan te bieden. Moeten we uiteindelijk niet allemaal zien samen te werken als we een gezonde maatschappij willen?

Winst brengt vaak vreugde en euforie. Waar verlies vaak verdriet en zelfs boosheid mee brengt. Door dit samen te ervaren kan je de vreugde juist versterken. Of het verdriet verzachten. Een kind hoeft niet alleen door deze emoties te gaan en leert dat elke emotie er mag zijn. Tegelijk kan het van een volwassene leren hoe hiermee om te gaan. Ervan uitgaande dat de volwassene dit kan. Wanneer ben je dan een winnaar? Eigenlijk door je open te stellen en in een team het spel aan te gaan, maakt je al tot een winnaar. En dat is de kracht van een coöperatief spel. Je wint als team doordat je de regels van het spel verslaat. Of je wint als team doordat je misschien niet de regels verslaat, maar wel samen hebt gewerkt en een manier vind om met het verlies om te gaan. Er zijn wat mij betreft geen verliezers in een coöperatief spel!

Team versus individu

Raad ik dan helemaal geen individuele spellen aan? Ja natuurlijk wel. De les van soms als individu iets winnen of verliezen is ook een belangrijke. Maar ik vind dat de balans met coöperatieve spellen er veel meer mag zijn. Het aanbod van beide zou even groot moeten zijn en dat is nu helaas niet het geval. Kijk dus eens goed thuis in de kast, of in je klas of op je BSO groep. Heb jij spellen waarin samenwerking nodig is? Dan is dat zeker mijn tip om die ook aan te schaffen en het spel met een team en individu beide te stimuleren. Wanneer ben je een winnaar? Wat mij betreft; Als je zorgt dat beide manieren van spelen kan aanbieden!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *